Игорь Бигдан (ibigdan) wrote in ua,
Игорь Бигдан
ibigdan
ua

Не зовсім про фінанси, але по неділях: в чому магія прибуткового транспорту в Гонконзі?

Оригинал взят у noddeat в Не зовсім про фінанси, але по неділях: в чому магія прибуткового транспорту в Гонконзі?
Дуже багато людей, що сповідують релігію прибутковості громадського транспорту, люблять наводити різноманітні метрополітени у Азії як приклад. Сьогодні ми спробуємо розібратися, в чому там магія, і чи є вона? Чому я буду говорити саме про Гонконг?
— бо я користувався його транспортом досить активно, а також метром по той бік кордону, у Шенжені, його теж обслуговує корпорація MTR, воно зроблено за ідентичним принципом;
— у Гонконзі 90% народу користується громадським транспортом, а автомобіль доступний для малої кількості людей, цим він схожий на Київ (тіки причини цього різні);
— гонконзьке метро має розгалуджену мережу, чисте і комфортне, немає відчуття атомної війни Парижа та Нью-Йорку, але воно водночас і не є дорогим (як на розвинену країну): вартість поїздки коливається від 4 до 50 HKD (0.5-5.6 EUR), середньо 7 HKD (0.81 EUR), поїздка до аеропорту коштує 100 HKD (~12 EUR). Найбільше платять ті, хто їде від китайського кордону на острів, але ця ціна порівняна з проїздом від передмість до центру у інших великих мегаполісах;
— ну і ще Гонконг говорить англійською, тому читач може не вірити мені на слово, а самостійно покопирсатися у сайті MTR, гонконзького уряду та їхніх ЗМІ.


Отже, в чому таємниця? По-перше, треба зрозуміти, шо таке Гонконг, бо це не сферичне у вакуумі місто, досвід якого можна скопіювати (це теж не означає, шо його не треба вивчати, але вивчення без розуміння унікальності його географічної, політичної та фінансової ситуації може призвести до фейспалму). Отже:

  1. Гонконг це окрема країна. Той факт, що він з 1997 року належить до КНР, не повинен відволікати вас від цього: між Гонконгом і Китаєм є кордон з паспортним контролем, у них окремий візовий режим, свої власні гроші, англійське право і відносно демократичний устрій, громадяни КНР потребують візи для відвідання Гонконга. Те, шо ця віза отримується в якійсь установі у КНР, і шо це КНР вирішує, хто може відвідати Гонконг, а хто ні, не повинно вас збивати з пантелику: так, де юре Гонконг є лише автономним регіоном КНР, але для всіх практичних міркувань його слід вважати суверенною країною;
  2. Між Гонконгом і КНР немає транзитного автомобільного руху: в Гонконзі лівосторонній рух, у КНР правосторонній, а для в’їзду на своїй машині треба оформити місцеві номери (і, здається, права), шо доволі геморно. Єдиний спосіб перетину кордону — це залізниця або пішки (між станціями прикордонних метрополітенів). Це автоматично дає гонконзькому метрополітену монополію на транскордонний трафік (хоча можна юзати ще таксі від кордону, більшість цього не робить);
  3. Географічно Гонконг є острівною країною, в якої є континентальна частина, яка теж є півостровом (півострів Ковлун). Метрополітен з’єднує острів Гонконг з континентом і загалом є найшвидшим способом туди потрапити. Така географія є причиною, чому пасажиропотік найбільший у напрямку «південь—північ», а найменший у напрямку «схід—захід»;
  4. Гонконг — одне з найбільш густонаселених місць у світі, 70% території якого незабудовано (там гори і ліси), а на решті 30% люди мешкають у хмарочосах у квартирах розміром з туалет. Тому не дивно, шо місць для стоянки авта для всіх тупо немає, а коштують вони десь стільки, як і оренда квартири;
  5. Вся земля в Гонконзі належить уряду, він її лише здає в оренду на довгий термін (50 років і більше). Саме уряд вирішує, які ділянки будуть забудовані, а які ні. Уряд тримає більшість території незабудованою не тому, шо чиновники дуже люблять дерева, а щоб тримати вартість землі високою. Ви, напевно, чули казки про те, шо у Гонконзі нема ПДВ і дуже низькі податки. Це свято лібертаріанства компенсується кінською вартістю оренди житла, шо зумовлена кінською вартістю оренди землі. Іншими словами, всі податки уже включені у вашу квартплату.
  6. Саме така політика призвела до того, шо місто почало зростати вгору і є найбільш вертикальним містом у світі. До реформ Дена Сяопіна Китай був мордором, з якого намагалися з’їбатися у Гонконг. Більшість його нинішнього населення — нащадки біженців з КНР, які й створили потребу будувати хмарочоси;
  7. Інша причина хмарочосів — це компанії, які бажають знаходитися в демократії та країні з англійським правом. Колись увесь імпорт і експорт Китаю йшов через Гонконг. Зараз це уже не так, але незважаючи на те, шо у сусідньому Шенжені більше простору, попит на нерухомість у місті не тільки не спав, а й ще більше зріс за рахунок багатіїв із Китаю.


Навіщо я це все розповідаю, я ж обіцяв про прибуткове метро? Так от, блять, фокус у тому, шо корпорація MTR займається не тільки перевезеннями. У той час як зона дії Київського метрополітену обмежується входом до станції, гонконзький MTR володіє не тільки всією системою входів, виходів і довжелезних тунелів, де він встановлює зручну навігацію: я і досі не знаю, де мені виходити на станції Майдан Незалежності в «трубі», у той час як у Гонконзі розбираєшся з першого разу при набагато більшій площі підземної території. Замість кіосків «кебаб-салат-шкарпетки-ліхтарики» у цих тунелях — магазини, ресторації і супермаркети, всі власники яких платять метрополітену за оренду.


MTR також володіє (тобто орендує довгостроково) значним шматком землі навколо станції, будує там офіси чи торгові центри, які теж здає у оренду. 75% акцій MTR належить уряду Гонконга, решта 25% торгується на біржі — привід пофапати всім тим, хто мріє про прибуткові метрополітени, і не хоче звертати увагу на такі дрібниці, шо MTR є агенцією нерухомості.


Маючи представників в уряді, корпорація співпрацює з міськими планувальниками, які вирішують, який новий район забудувати. До того, як це станеться, MTR вже отримує землю в тому районі, де будує станцію метра, офіси/торгові центри та житлові квартали. Це називається value capture: я писав у минулому пості, шо квартири біля метра дорожчають, а київський метрополітен з цього факту не отримує ні копійки. MTR, навпаки, витискає максимум прибутку з нерухомостей біля метра, що дозволяє їй існувати без зовнішніх вливань.

Саме обслуговування метра коштом пасажирів теж, заради справедливості, окуповується. Але тут трапляються флуктуації, і відкриття нових ліній може повертати метрополітен назад у збитковість. Так виглядає прибуток(збиток) MTR з транспорту (сірий колір) та нерухомості (зелений колір) від початку існування до 2005 року:


Як бачите, саме нерухомості, збудовані вздовж аеропортової лінії, підняли прибуток MTR сильно вгору. Аеропорт Гонконга, шоб ви розуміли, — це дуже важливий транзитний хаб по дорозі з Європи, Близького Сходу до Азії та Австралії/Нової Зеландії, а також з Азії до США. Це приносить додатковий потік відвідувачів Гонконгу і пасажирів для MTR.

Гроші, зароблені на нерухомостях MTR пускає на власний розвиток — осучаснення поточний станцій та будівництво нових ліній. Тепер ви знаєте, в чому фокус і можете самі відповісти на питання, наскільки досвід Гонконга можна відтворити. Радше не можна, бо земля переважно приватна, а її господарі — не дурні продавати землю метрополітену за копійки. З іншого боку, ідея об’єднати Київський метрополітен із Київміськбудом — це не найхуйовіша, як на мене, ідея: скіки за останні роки набудували станцій посеред нічого? Червоний Хутір, Бориспільська, Сирець... Зрозуміло, шо ці райони рано чи пізно будуть заселені, а станції не будуть порожніти, але метрополітен вже не отримає з цього жодної вигоди, а зараз він змушений ці станції собі в збиток утримувати.

Літературка

Tags: Метро, Транспорт
Subscribe
promo ua april 7, 2013 00:40
Buy for 5 000 tokens
Ласкаво просимо в спільноту "Кращі пости українського ЖЖ". Кожен з учасників може пропонувати свої чи чужі пости на розгляд редакції ЖЖ-Україна. Найцікавіші пости потраплять в блог ibigdan, на LiveJournal.ru і в LJTimes. Обов'язково читайте "Правила спільноти". правила спільноти…
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 2 comments