desyateryk (d_desyateryk) wrote in ua,
desyateryk
d_desyateryk
ua

Про скандал довкола фільму "Плем*я"

УКРАЇНСЬКА ЗАЯВКА НА «ОСКАР» - ПІД ЗАГРОЗОЮ?



Початок прокату фільму «Плем’я» затьмарений неоднозначним – чи навіть скандальним - рішенням вітчизняного Оскарівського комітету.


На екрани вийшло довгоочікуване «Плем’я» - перша українська картина, котра набула колосального міжнародного успіху, відзначена неймовірною кількістю призів, включаючи Канський кінофестиваль, і вже має культовий статус у професійному середовищі.

На жаль, початок прокату затьмарений неоднозначним рішенням нашого Оскарівського комітету – висунути від України для змагання за номінацію на приз Американської кіноакадемії в категорії «кращий фільм іноземною мовою» історичну стрічку Леся Саніна «Поводир», стартові позиції якої для участі в змаганні за потрапляння у номінаційний список Кіноакадемії (що саме по собі є надзвичайно вагомою нагородою), здаються гіршими з ряду причин, головна серед яких – непрозорість процедури голосування.

Ми попросили прокоментувати ситуацію, що склалася, режисера «Племені» Мирослава Слабошпицького, продюсера Деніса Іванова та одного з експертів Оскарівського комітету – кінознавця Володимира Войтенка.

Мирослав Слабошпицький:
- Я хотів би спочатку розвіяти декілька моментів брехні. Перше: кажуть, що я критикую фільм «Поводир». Ні, я не критикую «Поводир», я не його не бачив і тому не можу його критикувати. Ми з Саніним знайомі з 2000 року, у нас нормальні стосунки. Друге – що фільм «Поводир» має більше шансів на «Оскар», бо він масштабний, жанровий. Але ми говоримо про номінацію, відведену Американської кіноакадемією саме для авторського, фестивального кіна з різних країн. Як правило, в остаточний список номінантів потрапляють три фільми, котрі перемогли у Берліні, Каннах і Венеції, плюс іще два. Чому «Плем’я» має більше шансів? Тому що «Оскар» - це не кінофестиваль. Це галузева премія, в якій фільм оцінюють американці. Не українці, росіяни або латиші, а американці. Значить, що фільм мусить подобатися а-ме-ри-кан-цям. «Плем’я» має дуже схвальну критику в американських, міжнародних виданнях, таких як Hollywood Reporter і Variety. Зараз відбулася прем’єра «Племені» на фестивалі в Торонто. Цей фестиваль є стартом оскарівської гонки, покійний Роджер Еберт вважав його другим по значущості після Канського. Саме в Торонто Європа представляє північноамериканському ринку свій кінематограф. Аби бути на «Оскарі», треба бути в Торонто – це одна з умов. «Плем’я» там пройшло з величезним успіхом, є дуже гарна преса - це все можна подивитися в інтернеті. Загалом, у нас дика кількість фестивальних призів. У «Поводиря» - лише два фестивалі. Одеса і Варшава. У Варшавському, до речі, ми теж беремо участь.
Що далі буде? Буде великий міжнародний скандал. Дуже погано, що у нас недооцінюють культуру. Тому що така історія перетворюється на політичну новину: Україна дискваліфікована за корупцію, і не я цю новину інспірую. 25 країн - від Європи до США та Японії - купили «Плем’я» і вони, аналізуючи ринок, виходять з того, що у фільму, судячи з його міжнародного успіху, буде висунення і з великою ймовірністю – номінація на «Оскар». Це працює і на Україну, і на міжнародний прокат. І ось у 25 країнах прокатники просто падають. Вони не розуміють, що можуть бути інакші резони, окрім успішності фільму, для подачі заявки. Який написав мені американський прокатник: «Вони що, здуріли?» Щось схоже мені пишуть з інших країн. Питають: «Чому»? І потім розказують пресі – чому. В сухому залишку, повторюю, виходить політична новина: Україну дискваліфіковано за корупцію. Наче у нас нова влада, нове життя, і ми боремося з корупцією – і тут таке. Ось як усе це виглядає.

Деніс Іванов:
- Має бути певна довіра до експертів і до процедури. Те, що ми побачили вчора – знаєте, у мене було таке відчуття чогось дуже провінційного й містечкового. Мало проходити таємне голосування. Всі знають, як воно виглядає, всі були на виборах: є бюлетені, кожний заповнює їх окремо, потім голова комісії відкриває скриньку і рахує – за кого скільки. Але тут ми побачили 4 експертів, з яких двоє були прямими підрядчиками фільму-конкурента, а решта голосували по телефону або по інтернету. Це дуже сильно обурює. Все, що відбувається на дану мить з «Плем’ям», ми сприймаємо як відкриті двері, котрі для України можуть дуже швидко зачинитися. Ми усвідомлюємо, що це унікальний успіх, котрий не кожній країні даний. Але все це розбивається об те, що голосуючих членів комісії має бути мінімум 8, а їх голосувало тільки 6 або 7, і ми не бачимо протоколів, бачимо наостанок тільки 4 експертів, двоє з яких, повторюю – підрядчики фільму-конкурента. Нам це здається неприйнятним. Це ж не містечкова премія – це «Оскар». Тому ми написали офіційні листи в український Оскарівський комітет, в Держкіно, в Міністерство культури. Ми сподіваємося, що будуть виключені ті, хто знаходиться з тим фільмом у прямих економічних стосунках, і що буде не 4 або 6 людей, котрі голосують незрозуміло як, а 15 повноцінних експертів – це рекомендоване Кіноакадемією максимальне число, аби гарантувати неупередженість і захист рішення від корупції - котрі представлятимуть продюсерів, режисерів, операторів, фестивальників – тобто людей, здатних на професійну і неупереджену оцінку. Питання не в тому, перемогли ми чи ні, а в тому, як це робиться. А це робиться неправильно. Нам кажуть, щоб ми не виносили сміття з хати. На мою думку, це сміття має бути винесене, інакше наша хата буде страшенно брудна і ми постійно отримуватимемо посереднє кіно. Ми просто вимагаємо прозорості. Те, що відбувалося в цьому році з висуненням на номінацію, скільки-небудь прозорим вважати важко.


Мирослав Слабошпицький:
- Звісно, наші пропозиції передбачають відкликання фільму «Поводир» і формування нової комісії. Це можна зробити до 1 жовтня. Ще не пізно.

Володимир Войтенко:
- На жаль, виникли сумніви в легітимності прийнятого рішення. Якщо частина експертів має стосунок до одного з трьох фільмів-претендентів, то це ставить під загрозу все голосування. Вочевидь, треба звертати більш пильну увагу на такі моменти.
Я з великою повагою ставлюся до всіх режисерів, що взяли участь у конкурсі. Ми можемо міркувати, у кого більше шансів потрапити у короткий список Американської кіноакадемії. Фільм «Поводир» має певну мистецьку вартість, певні достоїнства. З другого боку, у «Племені» є серйозне визнання у світі, що дає йому переваги. «Поводир» так само може представити Україну – головне, аби не було сумнівів у легітимності прийняття рішень. Якщо вони з’являються – то створюється скандальна ситуація, і це дуже печально.


Дмитро Десятерик, «День»
Tags: Сінема
Subscribe
promo ua april 7, 2013 00:40
Buy for 5 000 tokens
Ласкаво просимо в спільноту "Кращі пости українського ЖЖ". Кожен з учасників може пропонувати свої чи чужі пости на розгляд редакції ЖЖ-Україна. Найцікавіші пости потраплять в блог ibigdan, на LiveJournal.ru і в LJTimes. Обов'язково читайте "Правила спільноти". правила спільноти…
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments